Een beetje vergelijkbaar met de recentelijk geopende Noord-Zuid lijn in Amsterdam is het project genaamd de Betuwelijn. Deze loopt uiteraard, net als de Betuwe zelf, dwars door de provincie Gelderland. Het is ondertussen een zeer controversieel hoofdstuk in de recente historie van de provincie geworden en dit heeft vele redenen. De meeste mensen zijn er ondertussen zeker niet bij meer mee, wat vooral te maken heeft met de kosten die torenhoog opliepen. Dit komt wel vaker voor bij een grootschalig project als dit maar in het geval van de Betuwelijn is het bij vlagen wel extreem. Daarom volgt hier een korte reis door de geschiedenis van dit bijzondere project.

Hoe het begon

In eerste instantie was de Betuwelijn bedoeld als een belangrijke verbinding tussen de haven van Rotterdam, de grootste van ons land, met de industrie gebieden in Duitsland. Dit is nog steeds het geval, al was het wel zo dat deze daarvoor dwars door het Gelderse land aangelegd moest worden. Hier was men als bewoners natuurlijk gelijk al niet blij mee. Toch werd het besluit definitief en ging de Betuwelijn er komen, linksom of rechtsom.

Nadat eenmaal bekend was dat de lijn zijn doorgang vond viel het vooral op dat het allemaal veel meer koste dan oorspronkelijk begroot was. Nadat eind jaren negentig begonnen werd met de aanleg was het de bedoeling dat de lijn een aantal jaren al dee

De situatie nu

ls open ging. Weer een paar jaar later zou de rest van de lijn, het gedeelte in Duitsland, geopend worden. Dit werd al even goed niet gehaald. Uiteindelijk kwamen er buiten de extra kosten vele extra jaren aan te pas voordat het Nederlandse gedeelte daadwerkelijk in gebruik werd genomen. Het Duitse gedeelte is zelfs nog steeds niet open en dit gaat nog wel een aantal jaren duren ook.

Het duurde al met al tot het jaar 2007 voordat het Nederlandse deel van de Betuwelijn eindelijk open kon. Inmiddels bestaat dit al weer meer dan tien jaar. Echter blijven de problemen rond het Duitse deel van de lijn zich opstapelen. Het openen daarvan werd al meer dan een decennium uitgesteld. Recentelijk werd bekend dat het beoogde doel van 2022 wederom niet gehaald gaat worden en er minimaal twee jaar bijkomen voordat dit wel gebeurd.

Al deze gebeurtenissen waren de redenen dat er een onderzoek geopend werd naar alles wat er gebeurd was. Wel stond van tevoren vast dat er niets zal veranderen aan het vervolg van het gebruik en de verdere uitbreiding van de lijn. Er zijn zeker een aantal voordelen aan de lijn verbonden. Zo zal deze beter zijn voor het milieu en verbind het een belangrijke handelsroute. De uitvoering lijkt echter wel wat te wensen over gelaten te hebben.